تبلیغات
| پایگاه مهدویت و دشمن شناسی | .:.ظهور نزدیك است.:.

بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 3 مرداد 1390

اسلام و بحران عصر ما (قسمت دوم)


ما باید ربا را به هر صورتی كه شده است در میان مسلمانان رواج دهیم، زیرا كه این عمل علاوه بر آنكه سبب ویرانی اقتصاد آنان می‌گردد، سبب جرئت یافتن مسلمانان در مخالفت با قرآن نیز خواهد شد.3

وی سپس به توجیه وارونة مسئلة ربا پرداخته و آن را به مسلمانان، تحت عنوان پیشرفت اقتصادی، توصیه می‌نماید.

اشاره

 

در بخش اوّل این مقاله به دوازده مورد از توطئه‌های غرب علیه اسلام اشاره شد. در این بخش نیز به سایر این موارد اشاره می‌شود. امید كه در این راستا هر چه بیشتر و بهتر خود و اطرافیانمان آگاهی‌های لازم را به دست آوریم و توطئه‌های پنهان آنان را بی‌اثر كنیم. ان‌شاءالله

 

تحریف تاریخ اسلام و تمدّن مسلمانان

 

منبع : http://www.anti666.ir/More/161631-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D9%88%20%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86%20%D8%B9%D8%B5%D8%B1%20%D9%85%D8%A7%20%28%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA%20%D8%AF%D9%88%D9%85%29

كلیسا بارها كوشیده است تا تاریخ پرفراز و نشیب اسلام را نیز مورد تحریف قرار دهد. توطئه‌ای كه با همیاری و همكاری شرق‌شناسان غربی صورت پذیرفت، كتمان و گاه واژگون جلوه دادن تاریخ اصیل اسلام است. بیشتر تاریخ‌هایی كه مستشرقان نگاشته‌اند، مواردی را متذكّر می‌شود كه در بیداری و هوشیاری امّت اسلام یا جوامع انسانی تحت سلطه، تأثیری نخواهد داشت. از كاخ‌ها، خیابان‌ها، كاسه‌ها وظرف‌ها، معماری مساجد و لباس‌ها و نوع حرمسراهای حكّام، پادشاهان و خلفای اسلامی، اسامی پادشاهان و خدم و حشم آنها سخن می‌گویند ولی از ذكر تاریخ قیام‌های مسلمانان، تفكّرات رهبران جوامع مسلمان و خصوصاً شیعی، مبارزات دانشمندان و اندیشمندان اسلامی، مجالس درس بزرگان، شیوه‌های زندگی، سیر و سلوك آنها و تاریخ علم و تمدّن اسلامی و اخلاق و انسانیّت مسلمانان سخنی به میان نمی‌آید و اگر مسائلی در زمینة حقوق اسلام، اقتصاد اسلامی یا كلام اسلامی به میان می‌آید ... در همة موارد سعی در پنهان ماندن اسلام اصیل و معارف و اندیشه‌های اسلامی گردیده است.1

مستر همفر نیز در كتاب «خاطرات» خود در این رابطه می‌گوید:

روی این نكته باید خیلی كوشید كه تاریخ مسیحی در كنار تاریخ هجری در بین مسلمانان به رسمیّت شناخته شود ...

 

تحریف مفاهیم و ارزش‌های اسلامی

 

كلیسا با بررسی و مطالعه و تحقیق فراوان بر روی كتب اسلامی، به اهمیّت مفاهیم و اصطلاحات اسلامی و نقش ویژة آنها پی برده و در این میان یكی از كانون‌های تحریف اسلام، تفسیر واژگون مفاهیم اسلامی و تلاش برای وارونه جلوه دادن اصطلاحات اسلامی بوده است. ترویج تفاسیر نادرست از اسلام، «قرآن» و حدیث، می‌توانست بهترین روش باشد؛ زیرا با پوشش‌های گوناگون، نظیر: نقد مفاهیم، بررسی اصطلاحات، برداشت‌های تاریخی و ... در انحراف افكار مسلمانان گام برداشته و از رسیدن مفاهیم عمیق اسلامی به غیر مسلمانان و مسیحیان نیز جلوگیری می‌كردند.2

اقدام دیگری كه توطئه‌گران علیه ارزش‌های اسلامی صورت داده‌اند، به اعتراف خود آنان، گسترش محرّمات اسلام در جوامع اسلامی است. به عنوان نمونه همفر انگلیسی توضیح می‌دهد كه گرچه در سیستم اقتصادی اسلام، ربا به طور كلّی حرام و ممنوع است و شدیداً‌ از آن جلوگیری شده، ولی باید با رواج برخی تفاسیر غلط دربارة آن، ربا را میان مسلمانان شایع ساخت. وی در خاطرات خود، از كتابی كه دبیر كلّ وزارت مستعمرات انگلیس به او داده تا در عملیات جاسوسی خود علیه مسلمانان استفاده كند، چنین نقل می‌كند:

ما باید ربا را به هر صورتی كه شده است در میان مسلمانان رواج دهیم، زیرا كه این عمل علاوه بر آنكه سبب ویرانی اقتصاد آنان می‌گردد، سبب جرئت یافتن مسلمانان در مخالفت با قرآن نیز خواهد شد.3

وی سپس به توجیه وارونة مسئلة ربا پرداخته و آن را به مسلمانان، تحت عنوان پیشرفت اقتصادی، توصیه می‌نماید.

 

تلاش برای حذف یا تخریب علمای اسلام

 

یكی دیگر از حوزه‌های مختلفی كه مسیحیت برای تخریب آن تلاش كرده، سیمای علمای اسلام و روحانیت به عنوان حافظان معارف و احكام اسلام بوده است؛ زیرا با حذف علمای اسلامی، راه تحریف یا حذف اسلام نیز باز می‌شود. حوزه‌های علمیه و علمای متعهّد در طول تاریخ اسلام و تشیّع، مهم‌ترین پایگاه اسلام در برابر حملات و انحرافات و كج‌روی‌ها بوده‌اند. علمای بزرگ اسلام در همة عمر خود تلاش نموده‌اند تا مسائل و حدود الهی را بدون دخل وتصرّف ترویج نمایند، جمع‌آوری و نگهداری علوم اسلامی و آثار و احادیث پیامبر اكرم(ص) و سنّت و سیرة معصومان(ع) و ثبت و مكتوب كردن این آثار در شرایطی كه با آن روبه‌رو بوده‌اند، كار طاقت‌فرسایی بوده است كه نتیجة فعّالیت آنان در آثار و كتب بسیاری همچون كتب اربعه و كتاب‌های دیگر متقدّمان و متأخّران از فقه، فلسفه، ریاضیات، نجوم، اصول، كلام، حدیث، تفسیر، ادب، عرفان، لغت و تمامی رشته‌های متنوّع تجلّی یافته است. از این رو، یكی از مراكز تمركز فعّالیت‌های تحریفی و تخریبی مسیحیت، روحانیون و روحانیت می‌باشد. فعّالیت‌های صلیبی علیه روحانیت اسلام به سه شیوة ارعاب، نفوذ و تهمت، تعقیب شده است.4

با توجّه به نقش حسّاس و با اهمّیت روحانیت در تربیت و پرورش و بیداری امّت اسلام و دمیدن روح استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی در كشورهای اسلامی، كینه‌توزی مسیحیت نیز علیه علمای بیدار و انقلابی بیشتر بوده است.

در خصوص شیوة نفوذ و نیرنگ، تكیه بر نهادینه كردن شعار «جدایی دین از سیاست» یا تولید برچسب «آخوند سیاسی»، برای جدا كردن روحانیون از مسائل اجتماعی، از عمده فعّالیت‌های استعمار است.

طرح تهمت و افترا علیه روحانیت انقلابی و تحریف وقایع تاریخی كه روحانیت در آن نقش داشته‌اند، به حدّی می‌رسید كه علیه علمای بزرگی از آخوند خراسانی تا بروجردی و كاشانی و حتّی امام خمینی(ره)، انواع تهمت‌ها و شایعه‌ها را طرح و تبلیغ می‌كردند تا ارتباط مردم با آنان قطع گردد.

 

مبارزه با زبان عربی و قطع رابطة مسلمانان با اسلام

 

یكی دیگر از روش‌های اسلام ستیزانة استعمارگران غربی و هم‌پیمانان صلیبی‌شان، برنامه‌ریزی وسیع برای حذف زبان عربی و از میان بردن روند آموزش و یادگیری آن در كشورهای اسلامی است.

زبان عربی، دریچة اصلی برای شناخت معارف و علوم اسلامی و مهم‌تر از آن زبان قرآن و روایات است. زبان عربی، رمز دست‌یابی به ذخایر و معارف اسلام و دانش عظیم دانشمندان اسلامی است كه در زمینه‌های گوناگون تصنیف كرده‌اند. به این ترتیب كسی كه به زبان عربی تسلّط نداشته باشد، مسلّماً نخواهد توانست از منابع اصیل علوم و معارف اسلامی بهره‌برداری كند و مبارزه با زبان عربی به مفهوم قطع ارتباط مسلمانان با اسلام است.از این رو همواره تلاش می‌كنند تا ارتباط مسلمانان را با منابع اصیل اسلامی قطع نمایند و زبان عربی را كه در حقیقت زبان اسلام و قرآن و زبان بین‌المللی مسلمانان و سمبل اتّحاد و وحدت نیروهای مسلمانان است، آماج حملات خود قرار داده و آن را از امّت مسلمان جدا كنند و بدین منظور از شیوه‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده كردند:

1. حذف برنامه‌های آموزشی زبان عربی از برنامه‌های مراكز آموزشی كشورهای مسلمان، مانند «ایران»، «پاكستان»، «افغانستان»، «تركیه» و بسیاری از كشورهای آفریقایی؛

2. تحقیر و تمسخر آموزش زبان عربی و با اهمّیت جلوه دادن زبان‌های لاتین و اروپایی؛

3. برانگیختن و تحریك حسّ ملّیت‌گرایی افراطی در كشورهای مسلمان، تا بدین وسیله هر ملّتی نسبت به فرهنگ بومی و نژادی خود آن‌چنان اهمّیتی قائل شود كه به گسستگی پیوند عقیدتی و ایمانی منجر گردد و نیروهای مسلمان یكی از محورهای عمدة وحدت خود را، یعنی آشنایی با زبان عربی را از دست بدهند؛

4. تهیه، تنظیم، چاپ و نشر لغت‌نامه‌های عربی به لهجه‌های گوناگون محلّی، برای تضعیف زبان عربی فصیح، تا زبان عامیانه را احیا كرده و زبان عربی فصیح را كه زبان قرآن كریم است، محو نمایند؛

5. ترویج زبان‌های لاتین مانند فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی، آمریكایی. ترویج این‌گونه زبان‌ها می‌توانست از راه‌های مختلفی صورت پذیرد؛ به عنوان نمونه، ابزارهای اقتصادی، سیاسی و نیروی نظامی از مهم‌ترین این راه‌های نفوذ است. آنها در طول سال‌ها، زبان‌های خود را در قارة «آسیا» و «آفریقا» رواج دادند و فراگیری زبان‌های لاتین را در مدارس و مؤسّسات آموزشی خود اجباری و تبدیل به نوعی افتخار می‌كردند و آن را به عنوان یكی از برنامه‌های درسی دانش‌آموزان و دانشجویان قرار داده و موفّقیت تحصیلی آنان را وابسته به فراگیری آن می‌دانستند. این تنها شیوة استعمارگران انگلیسی نبود؛ بلكه فرانسویان نیز زمانی كه كشورهای اسلامی، چون «الجزایر» را تحت اشغال خود داشتند، زبان فرانسوی را به عنوان زبان رسمی تحصیل قرار داده بودند و معتقد بودند كه مدرسه، قبل از هر چیز باید پایگاه زبان فرانسه باشد.5

از طرفی پس از نهادینه شدن این مطلب كه اهمّیت فراگیری زبان استعمارگران به عنوان زبان رسمی دنیا بسیار زیاد است، آموزشگاه‌های فراوانی مشغول به تدریس و آموزش این زبان می‌شوند. در طیّ این آموزش، تمام نگاه‌ها متوجّه فراگیری و روند پیشرفت در آموزشی می‌شود كه نیست.

متونی كه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در قالب دروس كوتاه به ترویج فرهنگ غرب می‌پردازد، هیچ‌گونه متن و كتاب آموزشی مناسب برای آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه‌های كشورهای اسلامی، متناسب با فرهنگ آن كشور و فرهنگ اسلامی تنظیم نشده است یا حدّاقل رواج ندارد.

 

برنامه‌ریزی نفوذ: از كودكستان تا دانشگاه

 

دنیای مسیحیت نیز در راستای اهدافی كه در كشورهای اسلامی دنبال می‌كند، به بهانة ارتقای فرهنگی كشورهای اسلامی از طریق آموزش و پرورش، برای تخریب عقاید اسلامی و جلوگیری از رسوخ و نهادینه شدن این عقاید در افكار نوجوانان، همچنین تهی ساختن محتوای دینی از كتب آموزشی كشورهای اسلامی اقدام نمود.

بنابراین از مراكز بسیار مهمّی كه باید به آنها توجّه ویژه داشت و در جریاناتی كه پیرامون آنها رخ می‌دهد، نقش مسیحیت را جست‌وجو كرد، مراكز آموزشی از كودكستان تا دانشگاه است. در این میان مدارس ابتدایی و كودكستان‌ها نقش بسیار حسّاسی در پرورش روحیات و عواطف كودكان دارند و اصولاً شخصیّت انسان در دوران كودكی و متناسب با نوع تربیت، پی‌ریزی شده و در نوجوانی شكل می‌گیرد. با توجّه به این واقعیات است كه می‌بینیم یكی از مبشّران مسیحی توصیه می‌كنند:

ما باید در تمام مسیر تبشیر، تربیت مسیحی را بین كودكان جهان اسلام پی‌ریزی كنیم. كار ما روشی برخلاف محیط است. ما باید وسایل مخلتفی را در دست داشته باشیم و عمدة فعّالیت خود را در كشورهای اسلامی صرف كنیم. ما باید اطفال را قبل از بلوغ به مسیحیت بكشانیم و قبل از اینكه فرهنگ اسلامی در روح اطفال شكل گیرد، روح آنان را تسخیر كنیم. از این رو اوّلین مبشّر مسیحی، مدسه است.»6

نگاهی به سرودهایی كه در میان كودكان رواج دارد و بیشتر برای بازی‌های كودكانه و در كودكستان ترویج می‌شود، اكثراً محتوایی غیردینی و پوچ دارند و تلاش برای ترویج جشن كریسمس و بابانوئل میان خانواده‌های مسلمان، جزیی از همین پروژة فرهنگی است.در جای دیگری، یكی از مبشّران مسیحی در مورد كودكستان‌هایی كه با عنوان «باغ كودك» راه‌اندازی شده بود، می‌نویسد: باغ كودك، پایگاه مهمّ تبشیر است، زیرا تعلیمات كلیسایی در این‌گونه مؤسّسات، راه باز شده‌ای برای تبشیر و استخدام افكار است، آنان كه ریاست باغ كودك را دراختیار دارند، ارتباطشان با دانش‌آموزان بیشتر از مدارس عالی است و همچنین تعلیمات ابتدایی، بهترین وسیلة تبشیر است؛ زیرا بدین وسیله راه تبشیر به روی روستاها و شهرهای مختلف باز می‌گردد. زیرا روستاها محتاج مدارس ابتدایی هستند و از طرفی در مدارس ابتدایی مبشّران می‌توانند به افكار دانش‌آموزان نزدیك گردند و افكارشان تحت تأثیر كلمات القا شده واقع شود، در صورتی كه در دانشكده‌ها چنین نیست. آموزگاران كودكان می‌توانند به پدر و مادر و بستگان آنان نزدیك گردند و بهترین راه‌های سودبخش برای مبشّران از طریق مدراس ابتدایی بوده است.7

البتّه اهمّیت آموزش عالی در نظر مبشّران كمتر از سایر مراحل تعلیم نیست؛ زیرا در این مرحله آنان به طبقات روشنفكر و تحصیل‌كرده نزدیك می‌شوند. نزدیكی به طبقات روشنفكر این امكان را به مسیحیت می‌دهد كه از راه رسوخ افكار خود در تفكّر روشنفكران، مسائل مدّ نظر خود را به جامعة مسلمان منتقل و به آنان القا كنند.

از طرف دیگر با نفوذ در آموزش عالی كشورهای اسلامی، در رهبران جوامع اسلامی و نسل آینده نفوذ می‌كنند و از این‌روست كه دنیای مسیحیت تمایل زیادی به راه‌اندازی و ادارة مراكز آموزش عالی یا نفوذ در دانشگاه‌های كشورهای مسلمان را دارد.

سیستم آموزشی كه مسیحیت برای ادارة مدارس خود در نظر گرفته بود، شامل سیستم تمام وقت و شبانه‌روزی و سیستم نیمه‌وقت می‌شد. در سیستم تمام‌وقت، دانش‌آموزان برای مدّت معیّنی تحت نظارت مدرسه قرار می‌گیرند و حتّی در تعطیلات تابستان نیز در همان مدرسه حضور دارند و تنها در روزهای خاصّی می‌توانند با اولیای خود دیدار داشته باشند. از این مدارس در كشور ایران نیز وجود داشته و تحت عنوان «آموزشگاه ایران بیت‌یل» اداره می‌گردید. در این مدارس دانش‌آموزان همه روزه مجبور بودند كه متونی از «انجیل» را قرائت كنند. در برخی موارد به عنوان نمونه در كشور «كنیا»، تا مدّتی اولیای دانش‌آموزان مسلمان مجبور بودند به خاطر پذیرش فرزندانشان در مدرسه، نام مسیحی برای فرزندان خود انتخاب كنند.

یكی از مؤثّرترین تاكتیك‌هایی كه مبلّغان مسیحی برای پیشبرد اهداف خود به كار می‌بردند، جذب، تربیت و پرورش فرزندان رؤسا، پادشاهان و افراد با نفوذ سرزمین‌های اسلامی بود و این در حقیقت سرمایه‌گذاری برای آیندة كشورها به حساب می‌آمد. اگر كلیسا می‌توانست در كشورهای مسلمان، به خصوص آفریقایی، رؤسای قبایل پادشاهان یا افراد با نفوذ قبیله‌ای را مسیحی كند، همه یا بیشترین افراد قبیله از آنها تبعیّت می‌كردند؛ از طرفی نفوذ در دستگاه این افراد می‌توانست سبب كمتر شدن مشكلات پیش‌روی تبلیغ و راهگشا باشد.

از روش‌هایی كه كلیسا در سال‌های اوّل گشایش مدارس خود به كار می‌برد و به خوبی از آنها بهره می‌جست، شیوة رایگان كردن امكانات مدرسه، لوازم‌التّحریر و غذای رایگان در مدرسه بود، آنان به این وسیله، نظر مساعد خانواده‌ها و دانش‌آموزان را جلب كرده و در سال‌های دیگر، پس از آنكه تا حدود زیادی در جذب دانش‌آموزان موفّق می‌شدند، این شیوه را كنار می‌گذاردند.8

یكی از مسائلی كه باعث تبلیغ برای مدارس مسیحیت می‌شد، آموزش زبان لاتین یا یكی از زبان‌های خارجی به دانش‌آموزان یا تعلیم دانش‌آموزان توسط معلّمان و اساتید خارجی بود كه باعث اشتیاق خانواده‌ها به ثبت‌نام فرزندانشان در این مدارس می‌گردید.

... اعطای بورس تحصیلی به مسلمانان برای تحصیل در مراكز آموزش عالی كشورهای مسیحی نیز از جمله مواردی است كه به منظور جذب نخبگان و انجام فعّالیت‌های تبلیغی بر روی آن صورت می‌پذیرد.9

 

پی‌نوشت‌ها:

 

1. مسیحیت به نقل از محمّد پیامبر و سیاستمدار، وات مونتگمری، اسماعیل والی‌زاده، ص70.

2. همان، صص 72-71.

3. خاطرات سیاسی تاریخی مستر همفر در كشورهای اسلامی، ص141.

4. برگرفته از بررسی شیوه‌های تبلیغاتی مسیحیت، صص 168- 164.

5. همان، صص 79 ـ 81.

6. همان، صص 219- 216.

7. نقش كلیسا در ممالك اسلامی مصطفی خالد، عمر فروغ، مصطفی زمانی، صص 92 -91.

8. بررسی شیوه‌های تبلیغاتی مسیحیت، ص228.

9. همان، صص90-87.




طبقه بندی: مقالات، 
ارسال توسط محمد
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
در خودسازی برای ظهور چه كار كرده اید؟







پیوند های روزانه
مترجم سایت
امکانات جانبی
لینك ها
abzarak.com

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس